تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه

تصویر بحث آزاد در مورد خودرو

مدیر انجمن: hexagon

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
ارسال پست
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 726
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر

تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه

پست توسط شهرام اسماعيلي » 15 نوامبر 2019, 21:21

تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه
تغییر رانندگی تهاجمی به اقتصادی
پسر کوچکم رانندگی تهاجمی را دوست دارد زیرا به اینصورت قدرت موتور خودرو را هنگام شتاب ، و کاهش سرعت را در هنگام ترمز ، بر اندام خود حس میکند .
خودرو برای او بمنزله گاوی وحشی است که بر گرده آن سوار شده و با مهار تکانهای آن ، که در واقع بانی و باعث این جنبشها خودش است ،همراه با حس سرخوشی و هیجانی که به او دست میدهد ، رضایت خاطری از گذر مطلوب زندگی ، برایش به طبع خواسته های جوانیش به ارمغان می آورد.
هزینه علوفه این گاو چموش بعهده من است ، بدیهی است هر چه این گاو لگد پرانی کند، گرسنه تر میشود و غذای بیشتری میخواهد . امروز به او گفتم حتما شنیده ایی که بنزین گران شده میخواهم برای رفتن به محل کارت با همدیگر برویم و طرز رانندگی اقتصادی را با این قوطی خالی نوشابه یادت بدهم .
وقتی او پشت رل قرار گرفت ، قوطی نوشابه را روی داشبرد گذاشتم و گفتم میخواهم مسیر شانزده کیلومتری خانه تا محل کسب خودت را بصورت هماهنگ با ترافیک جوری طی کنی که قوطی از روی داشبرد نیفتد.
برای نیفتادن قوطی ،تعداد حرکت کردن در ترافیک را، به نصف کاهش داد ، به اینصورت فاصله مطلوبی از خودروی جلویی خود میگرفت ، از شیوه پر گاز و رها کردن سریع کلاچ دست برداشت و همینطور با سعی و تلاش برای کنترل با عمق دید بیشتر، کاهشهای ناگهانی سرعت را حذف کرد ، وقتی وارد مسیر سرازیری ملایم بزرگراه شدیم ، دسته تعویض دنده را برای جلوگیری از کاهش سرعت به وضعیت خلاص منتقل کرد.
تنها تذکرم این بود که در این شرایط گاهی باید به دور موتور نگاه کنی زیرا هنگام نیاز به ترمز گرفتن
اگر موتور خودرو خاموش شده باشد بوستر ترمز فعال نخواهد بود و قادر به انجام ترمزگیری قوی نخواهی شد . با این نحوه رانندگی ،کمترین مقدار سوخت را مصرف ، و امنیت حرکت خودرو را افزایش داد ،همچنین کمترین استهلاک را به قطعات مصرفی خودرو وارد کرد.
نمیدانم برای گذران مطلوب زندگی، چه چیزی را بعدها جایگزین رانندگی تهاجمی خود میکند.
نمایه کاربر
delfi
دنده 1
پست: 1360
تاریخ عضویت: 23 آپریل 2009, 20:06

Re: تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه

پست توسط delfi » 17 نوامبر 2019, 09:23

سته تعویض دنده را برای جلوگیری از کاهش سرعت به وضعیت خلاص منتقل کرد
خلاص کردن ماشین توی این شرایط کمکی به کاهش مصرف سوخت نمیکنه، کما اینکه مصرف رو بیشتر هم میکنه (شما زمان پاشش هارو توی دیاگ نگاه کنید میبینید که موقع خلاص بودن زمان پاشش 850RPM بیشتر از 2000RPM هست، در واقع زمان پاشش تابع مستقیمی از لود روی موتوره نه دور موتور)
بهترین کار اینه که در این شرایط از دنده 4 یا 5 استفاده کنید (یا هر دنده ای که دور موتور بالای 2000RPM باشه) و پاتوی رو کلا از روی پدال گاز بردارین. در این شرایط پاشش سوخت صفره
این رو بیاد داشته باشید که توی ماشین های ایرانی تحت هر شرایطی وقتی دور موتور بالای 2000RPM و دریچه گاز بسته باشه، پاشش سوخت کلا قطع میشه.
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 726
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر

Re: تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه

پست توسط شهرام اسماعيلي » 17 نوامبر 2019, 15:15

سلام delfi
(( وقتی وارد مسیر سرازیری ملایم بزرگراه شدیم ، دسته تعویض دنده را برای جلوگیری از کاهش سرعت به وضعیت خلاص منتقل کرد.))
شما با توضییح خوب فنی که ارایه نمدید صحیح میفرمایید : هنگام روشن بودن موتور و خلاص بودن دسته دنده مصرف سوخت بیشتر از زمانی است که خودرو در سرازیری اما در دنده قرار دارد.
در این بخش از مسیر شیب دار هدف جلوگیری از کاهش سرعت با استفاده از سرازیری ملایم آن بود زیرا قرار گرفتن خودرو در دنده حتی پنج با وجود فشار ندادن پدال گاز با توجه به شناخت مسیر خودرو را دچار کاهش سرعت مینمود.
نمایه کاربر
paradise
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 951
تاریخ عضویت: 12 اکتبر 2008, 05:19
نوع خودرو: تويوتـا
محل اقامت: هر چند وقت يك جا

Re: تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه

پست توسط paradise » 19 نوامبر 2019, 13:25

چه قلم متفاوتی دارید. تبریک می گویم.در حالت خلاص آیا -صرف نظر از میزان مصرف- استهلاک قطعات پایین تر است یا باز تفاوتی ندارد؟
آهستــــه .... پیوستــــه
گاهی به دیگران هم کمی حق بدهیم
نمایه کاربر
شهرام اسماعيلي
متخصص فنی خودرو
پست: 726
تاریخ عضویت: 09 اکتبر 2005, 10:43
نوع خودرو: PARS LX-TIBA -206TU5
محل اقامت: شيراز - بندر ماهشهر

Re: تغییر رانندگی تهاجمی بوسیله قوطی نوشابه

پست توسط شهرام اسماعيلي » 19 نوامبر 2019, 16:18

paradise نوشته شده:
19 نوامبر 2019, 13:25
در حالت خلاص آیا -صرف نظر از میزان مصرف- استهلاک قطعات پایین تر است یا باز تفاوتی ندارد؟
سلام
قطعات متحرک و دوار اگر در سرعت کمتری به حرکت و چرخش در بیایند قطعا میزان سایش و استهلاک کمتری دارند .
اما دوستانی هستند که میگویند گردش موتور در وضعیت خلاص بدون فشردن پدال گاز (درجا-سلو-ایدل- گردش موتور با دور 750 الی 850 بر دقیقه) بعلت اینکه پمپ روغن با فشار کم در حالت روغنرسانی به اجزا موتور است قطعات بعلت فشار کم روغن زودتر فرسوده میشوند.
بطور معمول اگر از کولر در حالت خلاص استفاده شود موتور تحت بار قرار میگیرد و نیاز هست فشار روغن موتور را با کمی فشردن پدال گاز و رساندن دور موتور به حدود 1500 دور بر دقیقه علاوه بر تامین فشار روغن گردش پروانه پمپ آب را نیز افزایش دهیم تا موتور داغ نشود.
در خودروهای با موتور شش سیلندر و بیشتر بعلت توان مناسب موتور همانند خودروهای چهار سیلندر تحت بار قرار نمیگیرد و نیازی نیست برای افزایش فشار روغن و خنکی راننده پدال گاز را فشار دهد .
اما اگر خودرو دارای توربو شارژ باشد خواه چهار و یا شش سیلندر و بیشتر باشد نبایستی با دور موتور درجا زیاد کار کند بعلت اینکه تیغه های توربین دچار چسبندگی دوده میشوند و از تعادل (بالانس) خارج شده و عمر توربو شارژ کاهش پیدا میکند
خودرو شش سیلندر و بیشتر که دارای سوپر شارژ باشد مشکلی در کارکرد طولانی درجا ندارد مگر اینکه اینترکولر نیز در جلوی رادیاتور داشته باشد و برای خنک شدن موتور بهتر است با دور 1500 کارکند .
یکی از موارد درجا کار کردن طولانی موتور تخلیه شارژ باطری است خصوصا اگر از کولر و لوازم برقی استفاده شود سرعت دشارژ (تخلیه) از شارژ بیشتر شده و ممکن است پس از خاموش کردن موتور دستگاه استارت توان روشن کردن موتور را نداشته باشد.
بطور کلی اگر تمام موارد مربوط به فشار روغن و دمای موتور و عدم شارژ باطری و دوده گیری توربین و حتی دوده گیری کاتالیست در شرایط وجود سرما در محیط را بشناسید میتوان از درجا کار کردن موتور بدون رساندن آسیب برای موتور تنفس طبیعی استفاده کرد در غیر اینصورت درجا کارکردن موتور بمدت طولانی و غیر متعارف بد است .
ارسال پست

بازگشت به “بحث آزاد پیرامون خودرو”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان