تاپیک جامع سيستم تعليق هیدرولیک زانتيا

مدیران انجمن: whiteshark, Monarch

نمایه کاربر
ابي زانتيا
شروع حركت
پست: 15
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 13 بهمن 1383, 11:39 am
نوع خودرو: مشخص نشده!

فواپد سيستم تعليق زانتيا رو تشريح كنيد

پست توسط ابي زانتيا » دوشنبه 19 بهمن 1383, 12:03 am

لطقا فوايد سيستم تعليق زانتيا رو بطور كامل بنويسيد
بازم آقا فرهاد و بقيه كمك كنند :eek:


نمایه کاربر
MAJID R5
مدیر پیشین
پست: 1064
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 4 بهمن 1383, 6:15 pm
نوع خودرو: پراید
محل اقامت: شرق تهران
تماس:

پست توسط MAJID R5 » دوشنبه 19 بهمن 1383, 9:32 am

من قديما يه مقاله در مورد سيستم تعليق و ترمز زانتيا نوشته بودم كه حالا يه مقدارشو ميزارم اينجا(مطلب رو خلاصه كردم كه از حوصله جمع خارج نباشه)
-------------------------------------------------
سيستم تعليق زانتيا
در سیستم تعلیق زانتیا فنر و کمک فنر با یک گوی هیدروپنوماتیک جایگزین شده است.
در این سیستم یک گاز(نیتروژن) جای فنر را گرفته است(هنگامی که به گاز فشار می آید مشابه فنر متراکم می شود) وکارکرد دمپرنیز تفاوت خاصی از لحاظ نوع کارکرد با کمک فنرهای معمولی ندارد ودمپر در این خودرو در داخل گوی تعلیق تعبیه شده است
برای تنظیم ارتفاع لازم است مقداری روغن به گوی تعلیق اضافه شود سیستم تعلیق زانتیا دارای یک تصحیح کننده ارتفاع است که در صورت اضافه شدن وزن خودرو(سوار شدن سرنشینان) و کاهش ارتفاع پس از چند ثانیه مقداری روغن به گوی تعلیق تزریق میکند و خودرو را به ارتفاع طبیعی خود باز می گرداند.
سیستم تعلیق دارای یک اهرم تنظیم ارتفاع به صورت دستی می باشد تا برای جاده های مختلف ارتفاع مناسب را انتخاب کرده تا موجبات یک رانندگی راحت فراهم شود.
روغن فشار بالا در مدار توسط یک پمپ که توسط موتور به حرکت در می آید تامین می شود.این روغن همیشه فشار بین 140 تا 170 بار را دارد

سیستم ترمز
سیتم ترمز با مدار دو گانه که به دو قسمت جلو و عقب تقسیم می شود انرژی خود را از مدار فشار بالا می گیرد و این سیستم با سیستمهای ترمز بوستری فرق دارد و نیروی لازم برای توقف خودرو از خود سیستم تامین می شود و نه از نیروی راننده.
زمانی که راننده ترمز می کند یک شیر هیدرولیکی مسیر روغن را باز می کند و روغن به سیلندرهای ترمز می رود.
مدار ترمز جلو روغن را از پمپ می گیرد و مدار ترمز عقب روغن را از گوی های تعلیق عقب
در نتیجه زمانی که وزن عقب خودرو سنگینتر باشد نیروی وارد شده به ترمز چرخهای عقب به همان میزان بیشتر می شود.

در ضمن لازم به ذکر است که ترمز دستی بر خلاف اکثر خودروها بر روی چرخهای جلو عمل ميكند

مجيد عباسي
----------------------------
حالا فوايد و مضرات باشه براي بعد


نمایه کاربر
حميد
دانا
پست: 4058
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 12 شهریور 1383, 11:48 pm
نوع خودرو: Azera-Santa Fe DM

تاپیک جامع سيستم تعليق هیدرولیک زانتيا

پست توسط حميد » دوشنبه 12 اردیبهشت 1384, 4:59 pm

سلام دوستان
اول يه توضيحي بدم من از موقعي كه مدير اين كلوپ شدم(در واقع كوچيك همتون هستم :-D ) تمام تلاشمو كردم تا بتونم تاپيك خوب بزارم اما متاسفانه اطلاعات در مورد اين ماشين خيلي محدوده و چون اين كلوپ فقط مربوط به يه مدل سيتروين ميشه چيز خاصي نميشه دربارش نوشت حتي يادمه من چند ماه پيش از محمد خواستم يه مقاله از زانتيا بزاره محمد ميگفت حتي تو سايتهاي فرانسوي هم مقاله اي در مورد زانتيا نيست كه نشون ميده اطلاعات محدوده مثلا تو كلوپ پژو چند مدل مثل 206 ؛405 و پرشيا و حتي سمند بحث ميشه ولي اينجا اينجوري نيست به هر حال به بزرگي خودتون ببخشيد :-o
اين تاپيك دوقسمته كه قسمت اولش برگرفته از سايت hooshnam.persianblog.com هست كه بدين وسيله از دوست خوبمون هوشنام تشكر ميكنم كه اجازه دادن از مطلبشون اينجا استفاده كنم
قسمت دوم هم مربوط به مطالبيه كه از استاد فرزاد رياضي ياد گرفتم كه اميدوارم ايشون هم هر چه سريعتر به جمع تيونينگ تاكيا بپيوندند هرچند در اين مورد قبلا هم بحث شده و مخصوصا از اقا مجيد عباسي هم به خاطر مقاله جالبشون تشكر ميكنم


خوب شايد فکر کنيد که اين خودرو فقط قابليت بالا و پايين رفتن به صورت دستی و بوسيله دکمه مربوطه را دارد، اما چنين نيست ، اين خودرو برای حفظ تعادل، قابليت بالا و پايين بردن اتاق خودرو بر روی هر يک از چرخها به وسيله کمک فنرهای هيدروليکی را در مواجه با موارد زير، داراست.

۱-در سر پيچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پيچ و سر خوردن چرخها جلوگيری می کند.

۲- جلوگيری از تکانهای شديد در دست اندازها.

۳-جلوگيری از پايين رفتن سطح خودرو در هنگام افزايش وزن (بار-مسافر).

۴-جلوگيری از پايين رفتن بيش از حد جلوی خودرو در هنگام ترمزهای شديد.

۵-جلوگيری از بر هم خوردن تعادل در هنگام ترکيدن لاستيک.

همچنين به وسيله دستی و با دکمه کنار ترمز دستی نيز قابليت پايين و بالا بردن خودرو برای قراردادن آن در ۴ حالت مختلف، ميسر است، که از اين حالتها برای مقاصد مختلفی استفاده می شود که ۲ حالت آن برای انجام سرويسهای خودرو، يکی برای رانندگی عادی و ديگری برای رانندگی در جاده های نامناسب و پردست انداز با سرعت پايين در نظر گرفته شده.

اين سيستم شامل چندين سنسور برای تشخيص وضعيت خودرو می باشد که دائما در حال ارسال اطلاعات وضعيت تعادلی خودرو به ECU (كامپيوتر مركزي)می باشند، همچنين يك پمپ و يك مخزن و لوله های اتصال كه حاوی روغن هيدروليك می باشند را شامل می شود و كمكها نيز با هيدروليك كار می كنند.سنسورها وضعيت را به ECU ارسال كرده ،ECU برای تنظيم تعادل، بسته به قرار گرفتن در پيچ يا مواجهه با دست انداز يا موارد ديگر برای متعادل كردن خودرو، بوسيله پمپ، فشار هيدروليك را در سمتهايی كه لازم است بالا می برد و اگر لازم باشد در سمتهای ديگر پايين می آورد و بدين ترتيب سمتی كه فشار هيدروليك بيشتری بر آن وارد شده،بالا میرود و سمتی كه فشارهيدروليك آن كم شود پايين می آيد و ميله تعادل (Anti Roll Bar) در حالت تعادل قرار می گيرد،تمامی اين مراحل در ۱۰ ميلی ثانيه انجام می شود. در زير شكلی را مشاهده می كنيد كه يك خودروی زانتيا با رنگ قرمز در مقايسه با يك خودروی معمولی با رنگ آبی در سر پيچ نشان داده شده.

تصویر

اين سيستم پيشرفته فقط توسط چند خودروساز بزرگ استفاده می شود،از آن جمله می توان به كمپانی های بنز، BMW، جاگوار، كاديلاك، لندروور، پژو و سيتروئن اشاره كرد، و هر يك نيز نام خاص خود را بر اين سيستم نهاده اند، مثلا بنز آنرا ABC يا Active Body Control می نامد ،BMW آنرا Dynamic Drive و سيتروئن Hydractive می نامند، اما در كل اين سيستم را Active Suspension (تعليق فعال) يا Active Roll Control System (سيستم كنترل چرخش فعال)می نامند.

لازم به ذكر است كه مثلا در خودروهای BMW اين سيستم فقط در سری هاي8،7 وZ8 استفاده شده و هر ۳ آنها خودروهای لوكس و گرانقيمتی هستند كه اين امر نشاندهنده تكنولوژی بالای خودروی زانتيا است كه با وجود اينكه توليد سال ۹۸ فرانسه است با اين حال، بدليل داشتن سيستم ذكرشده، همچنين ترمز ABS و كيسه هوا ، ايمن ترين خودروی موجود در كشور است ،و از لحاظ قيمت نيز در مقايسه با ديگر خودروهای موجود در ايران كاملا با صرفه است.

با تشكر از دوست خوبمون هوشنام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فنربندی هیدرونیوماتیک سیستم مخلوط مایع و گاز است که زانتیا مونتاژ ایران از قدیمیترین و معمولی ترین نوع ان استفاده میکنند و بهترین مدل آن که همانا شاهکار سیتروین می باشد زانتیا اکتیوا است که چرخها به طور مجزا از تنظیم ارتفاع بهره میبرند و ای سیستم با یک کمپ تنظیم میشود

در هنگام استفاده از تعلیق زانتیا در ارتفاع پایین و بالا باید باید به تکاتی توجه کرد تا مانع اسیب جدی به خودرو بشه وقتی شما در این حالت(ارتفاع پایین) رانندگی میکنید فنرها دیگر جایی برای انعطاف ندارند و تمام ضربات به اتاق وارد خواهد شد و اگر اسفالت کمی موج داشته باشد خودروی شما نه خوب میپیچد و نه خوب ترمز میکند ولی در دو ارتفاع دیگر هر کاری که دلتان خواست انجام دهید در ضمن پیچیدن این خودروی 1300 کیلویی به خاطر اکسل تنظیم شونده عقب آن است که در پیچ سه درجه به طرفین متمایل میگردد
در مورد حركت با 3 چرخ كمپاني سيتروين فقط براي مدل اكتيوا استفاده از اين حركت را توصيه كرده و براي مدلهاي ديگر مثل مدلي كه در ايران توليد ميشود توصيه شده در مواقع ضروري مثل پنجري و آن هم با سرعت خيلي كم در درجه نهايي suspention lock انجام بشه

اگه كم و كاستي بود ببخشيد :o
با تشكر :-?


نمایه کاربر
Volvo
يار قديمي
پست: 431
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 14 آبان 1383, 12:33 am

پست توسط Volvo » دوشنبه 12 اردیبهشت 1384, 5:33 pm

:-) :-) :-)

واقعا جاي اين مقاله تو اين سايت خالي بود.

حميد جان ممنونيم.

و اما در مورد دست اندازا يه مطلبي نوشته بودي؛ من يه بار توي زانتياي دوستم نشسته بودم و ايشون دست اندازاي لاستيكي ( اون زردا) و Hump ها (از اونا كه تو منطقه 6 اول اومد و به تدريج در ميرداماد و بقيه جاها هم متداول شد) كه به شدت به پرايد من هردو صدمه ميزنن رو با سرعت غير قابل باور ( براي من ) رد ميكرد بدون اينكه آدم خيلي احساس ناراحتي بكنه ولي ميگفت امان از دست اين سوسيساي غير استاندارد كه بدون شيب ساخته ميشن و يه هو ميبيني رفتي تو هوا. ميگفت حتي زانتياي بينوا هم روي اونا ميكوبونه :D


نمایه کاربر
Mohammad
يار قديمي
پست: 10839
تاریخ عضویت: جمعه 2 مرداد 1383, 1:49 pm
نوع خودرو: C107,C350,XV50

پست توسط Mohammad » دوشنبه 12 اردیبهشت 1384, 9:01 pm

خيلي ممنون عالي بود :-) :-) :-) :-)

من واقعا با اين سيستم هيدرونيوماتيك خيلي حال ميكنم. ولي حيف كه تو ايران مشكل
قطعه وتعمير داره و خيلي ماشيناي هيدرونيوماتيك هم مجبور ميشن سيستم تعليق معمولي بزارن_ وگرمه منم حتما هيدرونيوماتيك رو استاد ميكردم





تو اين كلوپ از بقيه مدلاي سيتروئن هم بنويس مخصوصا اونايي كه شايد بياد ايران
مثل زارا


«هزار دوست كم است و یك دشمن زیاد»
inspire
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 227
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1384, 1:01 pm
نوع خودرو: ,Rav4,Cerato
تماس:

گذر از سرعت گير با سرعت بالا

پست توسط inspire » پنج‌شنبه 16 تیر 1384, 1:23 am

سلام به همه
يك سوال برام پيش اومده اگه جواب بدين ممنون ميشم.
ميخواستم ببينم اگه با زانتيا با سرعت بين 90 تا 120 از روي سرعت گيرهاي زرد رد شم مشكلي براي سيستم تعليق و كلا ماشين بوجود نمي اد؟؟ اخه بين اين سرعت اصلا انگار نه انگار از روس سرعت گير رد ميشيم..

روغن موتور فابريك رو بايد تو چه كيلومتري عوض كنيم؟( صفر كيلومتر)

با تشكر


نمایه کاربر
Mohammad
يار قديمي
پست: 10839
تاریخ عضویت: جمعه 2 مرداد 1383, 1:49 pm
نوع خودرو: C107,C350,XV50

پست توسط Mohammad » پنج‌شنبه 16 تیر 1384, 8:12 am

درسته كه از تم اشين حس نميكني ضربه رو ولي اون سيستم تعليق بدجوري حس ميكنه
اگه ميخواي ماشين رو زياد نگه داري بهتره از اين كارا نكني
همين زانتيا هاي مدل82-81 كه 14-15 تومن و كمتر شدن هم همينجوري بودن :o :o


نمایه کاربر
علي هافكلاچ
کاربر ويژه
پست: 13308
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 21 مهر 1383, 10:47 am
نوع خودرو: FormulaSilverBird400
محل اقامت: كرانه ي درياي پارس، شهر باستاني ليان (آفتاب تابان)
تماس:

پست توسط علي هافكلاچ » پنج‌شنبه 16 تیر 1384, 11:59 am

تو اكثر ماشينا نه تنها زانتيا اين ظربه حس نميشه
ولي به قول ممد ماشين خودش حسابي حس ميكنه
اون تعليقاي گنده گنده هاش دوام نميارن چه برسه به زانتيا


inspire
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 227
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1384, 1:01 pm
نوع خودرو: ,Rav4,Cerato
تماس:

پست توسط inspire » جمعه 17 تیر 1384, 1:49 am

mohammad نوشته شده:همين زانتيا هاي مدل82-81 كه 14-15 تومن و كمتر شدن هم همينجوري بودن :o :o
يعني از روي سرعت گير رد شده بودن با سرعت بالا؟


نمایه کاربر
Amirhosein
سرعت : 60 كيلومتر در ساعت
پست: 916
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 4 اسفند 1383, 1:57 pm
نوع خودرو: Opel Corsa B
محل اقامت: تهران - شهرک غرب
تماس:

پست توسط Amirhosein » جمعه 17 تیر 1384, 4:46 am

mohammad نوشته شده: همين زانتيا هاي مدل82-81 كه 14-15 تومن و كمتر شدن هم همينجوري بودن :o :o
چطوري به اين نتيجه در اين مورد رسيديد ؟!!!


inspire عزيز
كلا پيشنهاد (پيشنهاد) ميشه كه اين كارو نكني چون همونطور كه دوستان گفتن فشار به سيستم تعليق وارد ميشه و اين نشان از سيستم تعليق خوب ماشينتون هست كه گذشتن از روي موانع رو داخل ماشين حس نميكني !
ولي من كسي رو ميشناسم كه هميشه با سرعت (نه 120 تا) از سرعتگير رد ميكنه و هيچ مشكلي حتي واسه جلوبنديش پيش نيومده ( پژو مدل 82 با سايز لاستيك و رينگ فابريك)

در مورد روغن هم بهترين نوع و زمان تعويض همونه كه كارخونه گفته ( مگر اينكه خيلي به موتور فشار بياري و هميشه با دور موتور بالا حركت كني)


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “زانتیا - Xantia”