مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

تصویر بحث و بررسی در مورد انواع مدلهای خودروی سمند

مدیر انجمن: milad IV

قوانین انجمن
1. قوانین تیونینگ تاک :arrow:
2. راهنمای استفاده از فوروم :arrow:
- لطفا قبل از ایجاد تاپیک جدید از تکراری نبودن آن مطمئن شوید.
- لطفا فقط در رابطه با موضوع تاپیک، پست ارسال کنید.
MR.SBOY
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 212
تاریخ عضویت: جمعه 27 بهمن 1396, 2:58 pm
نوع خودرو: Soren TC
Like شده: 7 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط MR.SBOY » شنبه 26 بهمن 1398, 12:02 pm

در دفترچه ی سورن توربو به صراحت اعلام شده از 10w40 SL استفاده کنید! در دفترچه پراید یوروچهار موتور M_13 نسل چهار اعلام شده از 10w40 SJ استفاده کنید.در نسخه ی 95 تیپ یک سورن توربو اعلام شده از 20w50 SL استفاده کنید.
بنده در تمام مدت گارانتی روغن 10w40SL توتال و اواخر اسپیدی بخاطر کارت گارانتی استفاده میکردم.سر 3000 کیلومتر واشر توربو سوزوندم!مصرف جاده ام 7.8 بود لرزش زیاد و صدای زیاد موتور در ماشین رو داشتم، توربوی ماشین بدلیل گرمای زیاد بوست کامل نمیداد موتور در گرما لش میکرد منیفولد دود سر 20000 تاب برداشته بود!

اما از کیلومتر 25000 اقدام به تعویض روغن کردم.
مصرف شهرم معمولا 7.1 بدست میاد.ماشین خنکتر کار میکنه!در تابستان گرمای 50 درجه پس از طی مسافت 30 کیلومتری یک دفعه فن میزدم در نتیجه عمر توربو و اشر و منیفولد ماشین رو بردم بالا و الان مشکل واشر نداشتم و ماشین در این حرارت لش نمیکنه.....
حتی بنده با روغن 10w40 در تابستان بخار داشتم و کم میکردم اما الان 5w40 نه کم میکنم نه بخار داشتم!
حکایت عجبیه...
برخی تعویض روغنیا میگن اصلا تو موتور 16 سوپاپ نباید 5w40 بریزی برخی میگن توربو رو فقط 5w30 !!!!!!!!!!
بنده فقط به حرف دوست عزیزمون persian man گوش کردم و دیدم چون دوستان دیگه از ادینول 5w40 راضی هستند اقدام به استفاده کردم و نتایج قابل قبولی هم تا حالا نصیبم شده.


برخی از کیفیت خودرو،بنزین،روغن موتور،قطعات مصرفی،خدمات پس ازفروش مینالند،درحالیکه تخته میکنند و تخته میشوند.آری این نشانه ایست برای اینکه(شاید)بیاندیشند.
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2348
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 3:24 pm
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 19 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط persian_man » شنبه 26 بهمن 1398, 6:05 pm

sooreboz نوشته شده:
شنبه 26 بهمن 1398, 10:18 am
persian_man نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 9:46 pm
sooreboz نوشته شده:
جمعه 20 دی 1398, 3:40 pm
د؟

سلام
بله حرف شما کاملا صحیح هست . مثلا شرکت توتال برای روغن توتال 90000 کارکرد 20 هزار کیلومتر رو برای xu7jp پیشنهاد کرده . همچنین شرکت والوالاین برای این موتور و روغن synpower 5w40 کارکرد 30 هزار کیلومتر رو پیشنهاد کرده .


توی یکی از پست هاتون نوشته بودید برای موتور xu7 شما روغن 10 40 و حتی 5 40 استفاده میکنید، حالا توی دفترچه موتور xu7 به صراحت گفته برای بازه دمایی 0 تا +50 از روغن 20 50 استفاده کنید، با توجه به اینکه فرموده بودین توی خوزستان هستید( خودم هم هستم :smile: ) خواستم ببینم چرا از گریدهای پایینتر از گرید اعلامی دفترچه استفاده میکنید؟

سلام
ببینید xu7 یک موتور گرم کار هست و دمای کارکردش چندان به دمای محیط مربوط نیست . نه اینکه تاثیر نداشته باشه ولی اگر دقت کنید چه تابستان و چه زمستان وقتی موتور گرم ميشه و در شرایط نرمال قرار میگیره دیگه دمای موتور در یک محدوده کوچک نوسان داره و تقریبا ثابت هست و مثل موتور پراید یا پیکان های کاربراتوری نیست که در محدوده دمایی زیادی نوسان کنه .
همچنین اگر صفحات قبل رو مشاهده کرده باشید دیدید که شرکت توتال برای xu7jp تا دمای 50 درجه روغن 5w40 و 0w40 رو توصیه کرده . همچنین بر روی 405 و پارس موتور های xu7jp4 و tu5 هم نصب هست پس اگر بخواهیم لزوما طبق این نوار عمل کنیم پس باید واسه اونها هم روغن گرید 50 بریزیم . این نموداری که شما فرمودید یک نمودار بسیار کلی هست و بیانگر نکات دقیقی نیست و با توجه به اینکه سایر موتورها هم در این دفترچه وجود دارند پس با تناقض روبرو میشه . هیچ جایی ذکر نکرده که این نمودار فقط برای xu7jp هست .

از طرفی تجربه استفاده من و سایر دوستان هم در خوزستان بر مثبت بودن استفاده از توتال 9000 و ادینول 5w40 برای xu7jp هست . وقتی تمامی موارد مثبت هست لزومی نداره برای یک نمودار کلی و غیر دقیق بخوایم خودمون رو از مزایای این روغن ها محروم کنید . من خودم در خوزستان هستم و دقیقا می دونم گرما یعنی چی ولی اگر دقیق آمار بگیرید خواهید دید که دمای بالاتر از 50 فقط در برخی ساعات ظهر در چند هفته سال رخ میده و دایمی نیست . لذا به نظر من هیچ لزومی نداره برای چند ساعت از چند هفته سال بخوام تغییر ویسکوزیته بدم وقتی که هیچ مشکلی با 5w40 ندارم . به این نکته هم دقت کنید که خیلی از نمودارها حداکثر دمای 50 دارند و در مورد بالاتر از 50 چیز خاصی ذکر نکردند . پس در مجموع اگر بخوایم نگاه کنیم می بینیم که هیچ لزومی نداره برای یک نمودار کلی و غیر دقیق که دارای تناقض هایی هم هست تغییر ویسکوزیته بدیم در حالیکه موارد مثبت روغن گرید 40 برای xu7jp غیر قابل انکار هست حتی در خوزستان .
خودتون یک بار گرید 40 رو امتحان کنید .دیگه هرگز سراغ 20w50 نخواهید رفت .


    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2348
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 3:24 pm
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 19 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط persian_man » دوشنبه 28 بهمن 1398, 1:12 pm

 
سلام

در برخی مباحث در ارتباط با تعویض روغن ، من مشاهده کردم که گاهی میزان تبخیر روغن رو به ویسکوزیته روغن ارتباط میدن و مثلا میگن 5w40 یا 0w40 تبخیر بیشتری نسبت به 20w50 داره چون ویسکوزیته کمتری داره یا به اصطلاح ساده ، " شل تر " هست . ببنید این حرف از نظر علمی نمیتونه جایگاه محکمی داشته باشه چون ویسکوزیته سیال ارتباط خاصی با میزان تبخیر و فشار بخار سیال نداره .

ببنید ویسکوزیته سیال عبارت از میزان مقاومت سیال در برابر تنش برشی هست . در حالیکه میزان تبخیر یک سیال به فشار بخار اون سیال مرتبط هست که این فشار بخار و میزان تبخیر ناشی از پیوندهای مولکولی و ساختار اون سیال هست . این دو پارامتر ارتباط خاصی با هم ندارند . مثال هایی رو عرض میکنم :

ببنید مثلا روغن نباتی که همگی در خونه دیدیم ویسکوزیته بیشتری نسبت به آب داره اما دمای جوش آب به طور قابل توجهی بیشتر از روغن نباتی هست . ویسکوزیته آب از روغن نباتی کمتر هست ولی به دلیل پیوندهای قوی هیدروژنی که در مولکول آب وجود داره ، دمای جوش بالاتری داره .

یا مثلا شما اگر به آب مقداری کمی نمک یا الکل اضافه کنید ، نقطه جوش آب به طور قابل توجهی بالاتر میره . شما با اضافه کردن مقدار کمی نمک یا الکل به آب تغییر خاصی در ویسکوزیته اون ایجاد نکردید ولی به طرز قابل توجهی بر روی فشار بخار و نقطه جوشش تاثیر گذاشتید .

تازه این مثال ها مربوط به مواد خالص هست . برای مواد مرکب و ترکیبات شرایط پیچیده تر هم میشه . یک روغن موتور ترکیبی از انواع و اقسام مواد شیمیایی و افزودنی ها هست که هر کدوم میتونه بر روی میزان فشار بخار تاثیر بگذاره .

روغن های SN بدون شک پایداری بهتر و بیشتری نسبت به روغن های SL و SJ دارند و این عامل در میزان تبخیر روغن بسیار موثر تر هست .

اینکه بگیم روغن با ویسکوزیته کمتر مثل 5w40 تبخیر بیشتری نسبت به 20w50 داره صرفا یک برداشت ذهنی هست و پایه و اساس دقیق علمی نداره . همچنین این نکته رو هم توجه کنید که یک روغن 0w40 یا 5w40 در شرایط گرم شدن موتور ، ویسکوزیته ای بسیار نزدیک به یک روغن 10w40 داره . پس اینکه در فلان تعویض روغن گفته میشه چون 0w40 شل هست پس حتما بیشتر تبخیر میشه نادرست هست و صرفا یک برداشت ذهنی و حسی هست که متاسفانه در اکثر گاراژها و تعویض روغنی ها به وفور یافت میشه .


    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
ma_baghizadeh
پست: 8
تاریخ عضویت: دوشنبه 28 بهمن 1398, 12:54 pm
نوع خودرو: پژو پارس
Like شده: 2 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط ma_baghizadeh » دوشنبه 28 بهمن 1398, 3:38 pm

سعید121 نوشته شده:
شنبه 26 بهمن 1398, 1:07 am
سلام خدمت اساتید و ممنون بابت پاسخ ارزشمندتون به سوال قبلیم و همچنین مطالب بسیار مفیدی که در این مدت کوتاه از شما آموختم :-)

سورن xu7 مدل 89 با 175هزار کارکرد رو ماه قبل خریدم و هرروز بیشتر و بیشتر بهش علاقمند میشم. عجب ماشینی بود و منِ غافل، سالها با تولیدات سایپا سرگرم بودم! (الهی العفو)

بعد از شنیدن توصیه شما دوستان، واسکازین رو با پروفیکار 80-75 گرید GL5 تعویض کردم و فقط میتونم بگم معجزه ای رخ داد! به طرز عجیبی تعویض دنده ها نرم شد. تعویض روغنی موقع عوض کردن گفت واسکازین قبلیش داغوووون بوده.

روغن رو هم با پارس سوپر پایا پلاس عوض کردم. صاحب قبلی توش توتال پلاستیکی ریخته بود (طبق نوشته روی کارت) که بعد تعویض، تفاوت محسوسی در صدا و شتاب و این چیزا ندیدم. شاید به این دلیل که این ماشین از ابتدا نرم و بی صدا کار میکرد. چه از نظر موتوری و چه از نظر اتاق و زیربندی کلاً بی صداست این زبون بسته! :smile:

تسمه تایم هم با برند گودیر عوض شد اما بعداً متوجه شدم که ایکاش همراه با تعویض تسمه تایم، بهتر بود یکسری چیزای دیگه هم عوض بشه که مکانیک محترم این کارو نکرد.

باری

مشکلی که جدیداً بهش برخوردم اینکه زیر کارتل روغن و کنار پیچ، ترک ریزی وجود داره که گویا حاصل زحمات عزیزان جان بر کف تعویض روغنیهای قبلیست! و مکانیک بهم گفت سر فرصت بیار واسه‌ت بشورم و چسب بزنم (یا تعویض کنیم که 250 قیمتشه)
چیزی که به ذهنم رسیده اینه که آیا این بهترین موقعیت برای یکسری حال دادنها به ماشین نیست؟ یعنی همون روز که قراره کارتل باز بشه یک موتورشوی (مثلا زادو) بگیرم و بعد از مدتی کارکردن، کارتل باز بشه و ترمیم (یا تعویض) بشه و همزمان هم اویل پمپ سرویس بشه؟

مورد بعد:
قطعاً و بدون شک، اگر ماشین صفر میخریدم طبق پیشنهاد شما عزیزان، فقط روغن 40-10 یا 40-5 استفاده میکردم. اما با توجه به اینکه:

1) این ماشین 175 تا کار کرده
2) تمام این مدت با روغن 50-20 بوده
3) شغل منم طوریه که هر هفته باید ماموریت برم. مثلا همین هفته یک ماموریت 2هزار کیلومتری درپیش دارم به یکی از استانهای همجوار. هفته قبل هم 900 کیلومتر و هفته قبلشم 1300 کیلومتر و ...

با درنظرگرفتن این سه مورد، آیا بازهم پیشنهادتون ادامه روغن 40-10 هست؟
خودم کمی مرددم که برم سراغ 50-20 لیکومولی فقط به خاطر فشار زیادی که تو جاده ها قراره سر این ماشین بیاد.
خلاصه اینکه گیر کردم و منتظر یاری سبزتان هستم :o
سلام و عرض ارادت . میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که همراه با تسمه تایم چه لوازم دیگری بهتره عوض بشه ؟
 


نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2348
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 3:24 pm
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 19 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط persian_man » سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 11:06 am

ma_baghizadeh نوشته شده:
دوشنبه 28 بهمن 1398, 3:38 pm
سعید121 نوشته شده:
شنبه 26 بهمن 1398, 1:07 am
سلام خدمت اساتید و ممنون بابت پاسخ ارزشمندتون به سوال قبلیم و همچنین مطالب بسیار مفیدی که در این مدت کوتاه از شما آموختم :-)

سورن xu7 مدل 89 با 175هزار کارکرد رو ماه قبل خریدم و هرروز بیشتر و بیشتر بهش علاقمند میشم. عجب ماشینی بود و منِ غافل، سالها با تولیدات سایپا سرگرم بودم! (الهی العفو)

بعد از شنیدن توصیه شما دوستان، واسکازین رو با پروفیکار 80-75 گرید GL5 تعویض کردم و فقط میتونم بگم معجزه ای رخ داد! به طرز عجیبی تعویض دنده ها نرم شد. تعویض روغنی موقع عوض کردن گفت واسکازین قبلیش داغوووون بوده.

روغن رو هم با پارس سوپر پایا پلاس عوض کردم. صاحب قبلی توش توتال پلاستیکی ریخته بود (طبق نوشته روی کارت) که بعد تعویض، تفاوت محسوسی در صدا و شتاب و این چیزا ندیدم. شاید به این دلیل که این ماشین از ابتدا نرم و بی صدا کار میکرد. چه از نظر موتوری و چه از نظر اتاق و زیربندی کلاً بی صداست این زبون بسته! :smile:

تسمه تایم هم با برند گودیر عوض شد اما بعداً متوجه شدم که ایکاش همراه با تعویض تسمه تایم، بهتر بود یکسری چیزای دیگه هم عوض بشه که مکانیک محترم این کارو نکرد.

باری

مشکلی که جدیداً بهش برخوردم اینکه زیر کارتل روغن و کنار پیچ، ترک ریزی وجود داره که گویا حاصل زحمات عزیزان جان بر کف تعویض روغنیهای قبلیست! و مکانیک بهم گفت سر فرصت بیار واسه‌ت بشورم و چسب بزنم (یا تعویض کنیم که 250 قیمتشه)
چیزی که به ذهنم رسیده اینه که آیا این بهترین موقعیت برای یکسری حال دادنها به ماشین نیست؟ یعنی همون روز که قراره کارتل باز بشه یک موتورشوی (مثلا زادو) بگیرم و بعد از مدتی کارکردن، کارتل باز بشه و ترمیم (یا تعویض) بشه و همزمان هم اویل پمپ سرویس بشه؟

مورد بعد:
قطعاً و بدون شک، اگر ماشین صفر میخریدم طبق پیشنهاد شما عزیزان، فقط روغن 40-10 یا 40-5 استفاده میکردم. اما با توجه به اینکه:

1) این ماشین 175 تا کار کرده
2) تمام این مدت با روغن 50-20 بوده
3) شغل منم طوریه که هر هفته باید ماموریت برم. مثلا همین هفته یک ماموریت 2هزار کیلومتری درپیش دارم به یکی از استانهای همجوار. هفته قبل هم 900 کیلومتر و هفته قبلشم 1300 کیلومتر و ...

با درنظرگرفتن این سه مورد، آیا بازهم پیشنهادتون ادامه روغن 40-10 هست؟
خودم کمی مرددم که برم سراغ 50-20 لیکومولی فقط به خاطر فشار زیادی که تو جاده ها قراره سر این ماشین بیاد.
خلاصه اینکه گیر کردم و منتظر یاری سبزتان هستم :o
سلام و عرض ارادت . میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که همراه با تسمه تایم چه لوازم دیگری بهتره عوض بشه ؟

سلام
دوست عزیز بهتر بود این سوال رو در تاپیک های مربوطه مطرح میکردید . اینجا تاپیک مربوط به روغن موتور هست .
اما من نظرم رو میگم شاید بتونه مفید باشه . ببنید الان ماشین شما ده سالی میشه که کار میکنه پس بهتر هست نسبت به تعویض مایع خنک کننده رادیاتور و همچنین تعویض روغن ترمز اقدام کنید . همچنین ترموستات رو هم بازدید کنید شاید بهتر باشه تعویضش کنید . احتمالا با این کارکرد میزان زیادی آلودگی و گرد و غبار و حشرات هم در بین فین های رادیاتور و مخصوصا بین کندانسور کولر و رادیاتور جمع شده . میتونید با باز کردن جلو پنجره این قسمت ها رو بازدید کنید و در صورت نیاز تمیزکاری انجام بدید . وضعیت کارکرد فن ها و رله ها رو بررسی کنید و از عملکرد صحیح شون مطمئن بشید . کلاچ رو کنترل کنید شاید صفحه کلاچ نیاز به تعویض داشته باشه .
وضعیت فشار گاز درون سیستم کولر رو هم بررسی کنید . شاید نیاز به شارژ گاز مبرد وجود داشته باشه . بالانس بودن چرخ ها رو چک کنید و در صورت نیاز بالانس کنید . در صورت نیاز ، چرخ های جلو و عقب رو با هم جابجا کنید . تنظیم بودن فرمان رو بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید . فیلتر بنزین رو تعویض کنید . فیلتر کابین رو هم تعویض کنید .شمع ها و وایرها رو بررسی کنید و در صورت نیاز شمع و وایر رو عوض کنید . زیر ماشین رو هم میتونید با مراجعه به کارواش شستشو بدید . معمولا گل و لای زیادی در زیر ماشین جمع میشه .  دسته موتورها رو هم بازدید کنید . رگلاژ بودن سیم دریچه گاز و سیم کلاچ رو هم بررسی کنید .


    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
سعید121
پست: 5
تاریخ عضویت: جمعه 6 دی 1398, 10:15 pm
نوع خودرو: سمند سورن
Like شده: 1 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط سعید121 » سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 7:16 pm

persian_man نوشته شده:
سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 11:06 am
ma_baghizadeh نوشته شده:
دوشنبه 28 بهمن 1398, 3:38 pm
سعید121 نوشته شده:
شنبه 26 بهمن 1398, 1:07 am
سلام خدمت اساتید و ممنون بابت پاسخ ارزشمندتون به سوال قبلیم و همچنین مطالب بسیار مفیدی که در این مدت کوتاه از شما آموختم :-)

سورن xu7 مدل 89 با 175هزار کارکرد رو ماه قبل خریدم و هرروز بیشتر و بیشتر بهش علاقمند میشم. عجب ماشینی بود و منِ غافل، سالها با تولیدات سایپا سرگرم بودم! (الهی العفو)

بعد از شنیدن توصیه شما دوستان، واسکازین رو با پروفیکار 80-75 گرید GL5 تعویض کردم و فقط میتونم بگم معجزه ای رخ داد! به طرز عجیبی تعویض دنده ها نرم شد. تعویض روغنی موقع عوض کردن گفت واسکازین قبلیش داغوووون بوده.

روغن رو هم با پارس سوپر پایا پلاس عوض کردم. صاحب قبلی توش توتال پلاستیکی ریخته بود (طبق نوشته روی کارت) که بعد تعویض، تفاوت محسوسی در صدا و شتاب و این چیزا ندیدم. شاید به این دلیل که این ماشین از ابتدا نرم و بی صدا کار میکرد. چه از نظر موتوری و چه از نظر اتاق و زیربندی کلاً بی صداست این زبون بسته! :smile:

تسمه تایم هم با برند گودیر عوض شد اما بعداً متوجه شدم که ایکاش همراه با تعویض تسمه تایم، بهتر بود یکسری چیزای دیگه هم عوض بشه که مکانیک محترم این کارو نکرد.

باری

مشکلی که جدیداً بهش برخوردم اینکه زیر کارتل روغن و کنار پیچ، ترک ریزی وجود داره که گویا حاصل زحمات عزیزان جان بر کف تعویض روغنیهای قبلیست! و مکانیک بهم گفت سر فرصت بیار واسه‌ت بشورم و چسب بزنم (یا تعویض کنیم که 250 قیمتشه)
چیزی که به ذهنم رسیده اینه که آیا این بهترین موقعیت برای یکسری حال دادنها به ماشین نیست؟ یعنی همون روز که قراره کارتل باز بشه یک موتورشوی (مثلا زادو) بگیرم و بعد از مدتی کارکردن، کارتل باز بشه و ترمیم (یا تعویض) بشه و همزمان هم اویل پمپ سرویس بشه؟

مورد بعد:
قطعاً و بدون شک، اگر ماشین صفر میخریدم طبق پیشنهاد شما عزیزان، فقط روغن 40-10 یا 40-5 استفاده میکردم. اما با توجه به اینکه:

1) این ماشین 175 تا کار کرده
2) تمام این مدت با روغن 50-20 بوده
3) شغل منم طوریه که هر هفته باید ماموریت برم. مثلا همین هفته یک ماموریت 2هزار کیلومتری درپیش دارم به یکی از استانهای همجوار. هفته قبل هم 900 کیلومتر و هفته قبلشم 1300 کیلومتر و ...

با درنظرگرفتن این سه مورد، آیا بازهم پیشنهادتون ادامه روغن 40-10 هست؟
خودم کمی مرددم که برم سراغ 50-20 لیکومولی فقط به خاطر فشار زیادی که تو جاده ها قراره سر این ماشین بیاد.
خلاصه اینکه گیر کردم و منتظر یاری سبزتان هستم :o
سلام و عرض ارادت . میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که همراه با تسمه تایم چه لوازم دیگری بهتره عوض بشه ؟

سلام
دوست عزیز بهتر بود این سوال رو در تاپیک های مربوطه مطرح میکردید . اینجا تاپیک مربوط به روغن موتور هست .
اما من نظرم رو میگم شاید بتونه مفید باشه . ببنید الان ماشین شما ده سالی میشه که کار میکنه پس بهتر هست نسبت به تعویض مایع خنک کننده رادیاتور و همچنین تعویض روغن ترمز اقدام کنید . همچنین ترموستات رو هم بازدید کنید شاید بهتر باشه تعویضش کنید . احتمالا با این کارکرد میزان زیادی آلودگی و گرد و غبار و حشرات هم در بین فین های رادیاتور و مخصوصا بین کندانسور کولر و رادیاتور جمع شده . میتونید با باز کردن جلو پنجره این قسمت ها رو بازدید کنید و در صورت نیاز تمیزکاری انجام بدید . وضعیت کارکرد فن ها و رله ها رو بررسی کنید و از عملکرد صحیح شون مطمئن بشید . کلاچ رو کنترل کنید شاید صفحه کلاچ نیاز به تعویض داشته باشه .
وضعیت فشار گاز درون سیستم کولر رو هم بررسی کنید . شاید نیاز به شارژ گاز مبرد وجود داشته باشه . بالانس بودن چرخ ها رو چک کنید و در صورت نیاز بالانس کنید . در صورت نیاز ، چرخ های جلو و عقب رو با هم جابجا کنید . تنظیم بودن فرمان رو بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید . فیلتر بنزین رو تعویض کنید . فیلتر کابین رو هم تعویض کنید .شمع ها و وایرها رو بررسی کنید و در صورت نیاز شمع و وایر رو عوض کنید . زیر ماشین رو هم میتونید با مراجعه به کارواش شستشو بدید . معمولا گل و لای زیادی در زیر ماشین جمع میشه .  دسته موتورها رو هم بازدید کنید . رگلاژ بودن سیم دریچه گاز و سیم کلاچ رو هم بررسی کنید .
ممنون از بزرگواری شما و پاسخ ارزشمندتون جناب Persian-man عزیز
البته من هنوز پاسخ سوال اصلیم رو نگرفتم.
ببینین من مدتهاست از مطالب دقیق و محکم و علمی شما که با سند هم ارائه میکنین استفاده های زیادی کردم و همونطوری که در سوالم پرسیدم اگه امروز قرار باشه یک خودرو صفرکیلومتر با موتور XU7 بخرم قطعاً از روغن 40-10 یا 40-5 استفاده میکنم. اما خودروی بنده 10 سال کارکرده هست که صاحب قبلی در تمام این مدت در اون روغن توتال 50-20 ریخته و منم بعد از خریدن این ماشین، بلافاصله روغنشو با 40-10 عوض کردم. اما کمی نگران این هستم که چون به طور متوسط هر ماه حداقل 5هزار کیلومتر رانندگی جاده ای دارم، آیا این روغن (بر اساس شرایط ماشین) توانایی این تنش رو داره یا بهتر اینه که با همون 50-20 ادامه بدم؟ ضمن اینکه احساس میکنم جدیداً ماشین (با روغن جدید 40-10) کمی سروصداش بیشتر شده.

تشکر مجدد بابت مواردی که فرمودین
اتفاقاً امروز ماشین رو بردم جایی که با دستگاه اتوماتیک، رادیات بخاری و داخل موتور رو شستشوی کامل کرد. البته بیشتر نگران رادیات بخاری بودم، چون رادیات اصلی ماشین به تازگی نو شده.
سیم کلاچ رو هم امروز رگلاژ کرد و آوردم پایین که چندبار ماشین از جا پرید و نزدیک بود تو ترافیک بزنم به جلویی :smile:
هنوز بهش عادت نکردم. احتمالا باید یه خورده بالاتر ببرمش
لاستیک ها رو همون روزی که خریدم عوض کردم با 185 یزد. حتی رینگها رو هم دادم و رینگ معمولی گذاشتم (اساساً با رینگ اسپرت مشکل دارم)

در مورد زیرشویی هم چشم. ولی فکر میکنم بهتره صبر کنم تا اوایل بهار که دیگه با نمک تو جاده ها روبرو نباشم.
فیلتر بنزین هم عوض شده
فردا هم میخوام ببرم برای شفاف کردن شیشه جلو که خیلی ناجور شکست نور ایجاد میکنه.

راستی در پاسخ اون دوست عزیزمون هم باید عرض کنم که منم در جریان نیستم. فقط شنیدم که بهتره موقع تعویض تایم، هرزگرد و تسمه سفت کن (اگه اشتباه نگفته باشم) و حتی واترپمپ رو عوض کنیم.


 


GM.1
سرعت : 30 كيلومتر در ساعت
پست: 580
تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 آذر 1393, 12:13 am
نوع خودرو: 405...2000
Like شده: 17 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط GM.1 » سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 7:39 pm

سلام
دوست عزیز بنده برای پژویی که بیست سال دقت کنید۲۰ سال روغن ۵۰-۲۰ استفاده کرده بود از پارس سوپر پایا پلاس۴۰-۱۰
استفاده کردم و بیش از پنج هزار کیلومتره که دارم استفاده میکنم حتی یک میلیمتر کم نکرده تازه داره تغییر رنگ میده به قهوه ای صدای موتور رو نمیشنوم دیگه الان تنها صدای کابین زوزه گیربکس اونم خفیف که بخاطر اشتباه مکانیک قطعات فابریک گیربکس اصلی که پیش خودم باز کرد رو تک تک قطعات نوشته بود فرانسه یه سری شو عوض کرد نامرد با اینکه سالم بود کلاهبرداری روز روشن
یه نکته بگم تو استارت صبح یه چند ثانیه طول میکشه تا صدای سوپاپ قطع بشه شاید سه ثانیه بیشتر از روغن قبلی ایرانول۱۶۰۰۰ مصرفم کم شده شتابش بیشتر شاید دوستان بگن شتاب رابطه ای با روغن نداره
امیدوارم تجربیات که عرض کردم مفید باشه


زندگی زیباست
نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2348
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 3:24 pm
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 19 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط persian_man » سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 9:13 pm

سعید121 نوشته شده:
سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 7:16 pm
persian_man نوشته شده:
سه‌شنبه 29 بهمن 1398, 11:06 am
ma_baghizadeh نوشته شده:
دوشنبه 28 بهمن 1398, 3:38 pm
سعید121 نوشته شده:
شنبه 26 بهمن 1398, 1:07 am
سلام خدمت اساتید و ممنون بابت پاسخ ارزشمندتون به سوال قبلیم و همچنین مطالب بسیار مفیدی که در این مدت کوتاه از شما آموختم :-)

سورن xu7 مدل 89 با 175هزار کارکرد رو ماه قبل خریدم و هرروز بیشتر و بیشتر بهش علاقمند میشم. عجب ماشینی بود و منِ غافل، سالها با تولیدات سایپا سرگرم بودم! (الهی العفو)

بعد از شنیدن توصیه شما دوستان، واسکازین رو با پروفیکار 80-75 گرید GL5 تعویض کردم و فقط میتونم بگم معجزه ای رخ داد! به طرز عجیبی تعویض دنده ها نرم شد. تعویض روغنی موقع عوض کردن گفت واسکازین قبلیش داغوووون بوده.

روغن رو هم با پارس سوپر پایا پلاس عوض کردم. صاحب قبلی توش توتال پلاستیکی ریخته بود (طبق نوشته روی کارت) که بعد تعویض، تفاوت محسوسی در صدا و شتاب و این چیزا ندیدم. شاید به این دلیل که این ماشین از ابتدا نرم و بی صدا کار میکرد. چه از نظر موتوری و چه از نظر اتاق و زیربندی کلاً بی صداست این زبون بسته! :smile:

تسمه تایم هم با برند گودیر عوض شد اما بعداً متوجه شدم که ایکاش همراه با تعویض تسمه تایم، بهتر بود یکسری چیزای دیگه هم عوض بشه که مکانیک محترم این کارو نکرد.

باری

مشکلی که جدیداً بهش برخوردم اینکه زیر کارتل روغن و کنار پیچ، ترک ریزی وجود داره که گویا حاصل زحمات عزیزان جان بر کف تعویض روغنیهای قبلیست! و مکانیک بهم گفت سر فرصت بیار واسه‌ت بشورم و چسب بزنم (یا تعویض کنیم که 250 قیمتشه)
چیزی که به ذهنم رسیده اینه که آیا این بهترین موقعیت برای یکسری حال دادنها به ماشین نیست؟ یعنی همون روز که قراره کارتل باز بشه یک موتورشوی (مثلا زادو) بگیرم و بعد از مدتی کارکردن، کارتل باز بشه و ترمیم (یا تعویض) بشه و همزمان هم اویل پمپ سرویس بشه؟

مورد بعد:
قطعاً و بدون شک، اگر ماشین صفر میخریدم طبق پیشنهاد شما عزیزان، فقط روغن 40-10 یا 40-5 استفاده میکردم. اما با توجه به اینکه:

1) این ماشین 175 تا کار کرده
2) تمام این مدت با روغن 50-20 بوده
3) شغل منم طوریه که هر هفته باید ماموریت برم. مثلا همین هفته یک ماموریت 2هزار کیلومتری درپیش دارم به یکی از استانهای همجوار. هفته قبل هم 900 کیلومتر و هفته قبلشم 1300 کیلومتر و ...

با درنظرگرفتن این سه مورد، آیا بازهم پیشنهادتون ادامه روغن 40-10 هست؟
خودم کمی مرددم که برم سراغ 50-20 لیکومولی فقط به خاطر فشار زیادی که تو جاده ها قراره سر این ماشین بیاد.
خلاصه اینکه گیر کردم و منتظر یاری سبزتان هستم :o
سلام و عرض ارادت . میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که همراه با تسمه تایم چه لوازم دیگری بهتره عوض بشه ؟

سلام
دوست عزیز بهتر بود این سوال رو در تاپیک های مربوطه مطرح میکردید . اینجا تاپیک مربوط به روغن موتور هست .
اما من نظرم رو میگم شاید بتونه مفید باشه . ببنید الان ماشین شما ده سالی میشه که کار میکنه پس بهتر هست نسبت به تعویض مایع خنک کننده رادیاتور و همچنین تعویض روغن ترمز اقدام کنید . همچنین ترموستات رو هم بازدید کنید شاید بهتر باشه تعویضش کنید . احتمالا با این کارکرد میزان زیادی آلودگی و گرد و غبار و حشرات هم در بین فین های رادیاتور و مخصوصا بین کندانسور کولر و رادیاتور جمع شده . میتونید با باز کردن جلو پنجره این قسمت ها رو بازدید کنید و در صورت نیاز تمیزکاری انجام بدید . وضعیت کارکرد فن ها و رله ها رو بررسی کنید و از عملکرد صحیح شون مطمئن بشید . کلاچ رو کنترل کنید شاید صفحه کلاچ نیاز به تعویض داشته باشه .
وضعیت فشار گاز درون سیستم کولر رو هم بررسی کنید . شاید نیاز به شارژ گاز مبرد وجود داشته باشه . بالانس بودن چرخ ها رو چک کنید و در صورت نیاز بالانس کنید . در صورت نیاز ، چرخ های جلو و عقب رو با هم جابجا کنید . تنظیم بودن فرمان رو بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید . فیلتر بنزین رو تعویض کنید . فیلتر کابین رو هم تعویض کنید .شمع ها و وایرها رو بررسی کنید و در صورت نیاز شمع و وایر رو عوض کنید . زیر ماشین رو هم میتونید با مراجعه به کارواش شستشو بدید . معمولا گل و لای زیادی در زیر ماشین جمع میشه .  دسته موتورها رو هم بازدید کنید . رگلاژ بودن سیم دریچه گاز و سیم کلاچ رو هم بررسی کنید .
ممنون از بزرگواری شما و پاسخ ارزشمندتون جناب Persian-man عزیز
البته من هنوز پاسخ سوال اصلیم رو نگرفتم.
ببینین من مدتهاست از مطالب دقیق و محکم و علمی شما که با سند هم ارائه میکنین استفاده های زیادی کردم و همونطوری که در سوالم پرسیدم اگه امروز قرار باشه یک خودرو صفرکیلومتر با موتور XU7 بخرم قطعاً از روغن 40-10 یا 40-5 استفاده میکنم. اما خودروی بنده 10 سال کارکرده هست که صاحب قبلی در تمام این مدت در اون روغن توتال 50-20 ریخته و منم بعد از خریدن این ماشین، بلافاصله روغنشو با 40-10 عوض کردم. اما کمی نگران این هستم که چون به طور متوسط هر ماه حداقل 5هزار کیلومتر رانندگی جاده ای دارم، آیا این روغن (بر اساس شرایط ماشین) توانایی این تنش رو داره یا بهتر اینه که با همون 50-20 ادامه بدم؟ ضمن اینکه احساس میکنم جدیداً ماشین (با روغن جدید 40-10) کمی سروصداش بیشتر شده.

تشکر مجدد بابت مواردی که فرمودین
اتفاقاً امروز ماشین رو بردم جایی که با دستگاه اتوماتیک، رادیات بخاری و داخل موتور رو شستشوی کامل کرد. البته بیشتر نگران رادیات بخاری بودم، چون رادیات اصلی ماشین به تازگی نو شده.
سیم کلاچ رو هم امروز رگلاژ کرد و آوردم پایین که چندبار ماشین از جا پرید و نزدیک بود تو ترافیک بزنم به جلویی :smile:
هنوز بهش عادت نکردم. احتمالا باید یه خورده بالاتر ببرمش
لاستیک ها رو همون روزی که خریدم عوض کردم با 185 یزد. حتی رینگها رو هم دادم و رینگ معمولی گذاشتم (اساساً با رینگ اسپرت مشکل دارم)

در مورد زیرشویی هم چشم. ولی فکر میکنم بهتره صبر کنم تا اوایل بهار که دیگه با نمک تو جاده ها روبرو نباشم.
فیلتر بنزین هم عوض شده
فردا هم میخوام ببرم برای شفاف کردن شیشه جلو که خیلی ناجور شکست نور ایجاد میکنه.

راستی در پاسخ اون دوست عزیزمون هم باید عرض کنم که منم در جریان نیستم. فقط شنیدم که بهتره موقع تعویض تایم، هرزگرد و تسمه سفت کن (اگه اشتباه نگفته باشم) و حتی واترپمپ رو عوض کنیم.


 

سلام
دوست عزیز هیچ تنشی به موتور وارد نميشه . همانطور که قبلا اشاره کردم همکاری دارم که روآ 1600 داره بعد 9 سال واسش 10w40 استفاده کرد و بسیار راضی تر هست . حدود دو سالی میشه که شیفت کرده به 10w40 و کاملا راضی هست . روغن 20w50 برای xu7 هیچ فایده ای جز مصرف بیشتر و صدای بیشتر و استارت سرد و تخریب بیشتر موتور در پی نداره . اینکه باید برای xu7 از 20w50 مینرال فقط استفاده کنیم زاییده ذهن تعویض روغنی ها هست و هیچ پایه و اساس علمی نداره .


    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
Sadegh.omid
پست: 8
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 28 آذر 1398, 3:04 am
نوع خودرو: Pride 141

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط Sadegh.omid » چهارشنبه 30 بهمن 1398, 11:52 am

دوستان یک سوال رو راجع به پرایدداشتم، میدونم اینجا جاش نیست،ولی تو این تاپیک بیشتر سر ویسکوزیته و بهتر بودن ۱۰۴۰ بحث شده . .. میخواستم بدونم این مسئله روغن روی پراید های قدیم (یورو ۲) هم صدق میکنه. . . ینی ۱۰۴۰ واقعا بهتره ؟؟حتی برای گرما؟؟


نمایه کاربر
persian_man
پاي ثابت
پست: 2348
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مهر 1393, 3:24 pm
نوع خودرو: SUV 2.4GDI
Like شده: 19 بار

Re: مباحث مربوط به روغن موتور ، کیلومتر و زمان تعویض ، انواع سمند و سورن

پست توسط persian_man » پنج‌شنبه 1 اسفند 1398, 11:10 am

Sadegh.omid نوشته شده:
چهارشنبه 30 بهمن 1398, 11:52 am
دوستان یک سوال رو راجع به پرایدداشتم، میدونم اینجا جاش نیست،ولی تو این تاپیک بیشتر سر ویسکوزیته و بهتر بودن ۱۰۴۰ بحث شده . .. میخواستم بدونم این مسئله روغن روی پراید های قدیم (یورو ۲) هم صدق میکنه. . . ینی ۱۰۴۰ واقعا بهتره ؟؟حتی برای گرما؟؟

سلام
در ابتدا به دفترچه خودرو مراجعه کنید . این لینک رو هم ببنید :

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cities.pdf


    No Replacement for Displacement

HorsePower sells car but Torque wins race

دشمن دانش ، جهل نیست بلکه توهم دانستن است
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “کلوپ سمند Samand”