پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

تصویر

مدیران انجمن: دينگاليگا, whiteshark

نمایه کاربر
Aryan_p_k
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 185
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 خرداد 1392, 3:07 pm
نوع خودرو: رانا

پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط Aryan_p_k » سه‌شنبه 28 خرداد 1392, 12:11 pm

سلام دوستان
با توجه به ایرانیزه شدن خودرو رانا و طراحی مدار الکترونیک جدید و تفاوتها شباهتهای این مدار با 206 برای آشنایی کاربران با الکترونیک وبرق رانا فکر کردم جای این تاپیک در بحث رانا خالی باشه به همین خاطر این تاپیک رو با این هدف شروع کردم.

برای شروع راهنمای پیکر بندی نودها ی مالتی پلکس ccn/icn/mcn/fn رانا رو آپلود میکنم که فکر میکنم با 206 های جدید v28 یکی باشه .
دوستان عزیزی هم که تخصص دارن اگر کمک کنند و اطلاعات جدید رو قرار بدن ممنون میشم.

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi? ... 3d3bd1ff81


ali_r@d
دنده 1
پست: 1382
تاریخ عضویت: شنبه 22 آبان 1389, 10:22 am

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط ali_r@d » سه‌شنبه 28 خرداد 1392, 12:53 pm

سلام
ممنون ، شما بد نیست یه نیم نگاهی هم به این تاپیک داشته باشید تا از اطلاعاتتون استفاده کنیم...
http://www.tt.tuningtalk.com/forum/view ... 38&t=79579


ارادتمند ، رادمنش
نمایه کاربر
Reza600
دنده 1
پست: 1492
تاریخ عضویت: شنبه 28 آذر 1388, 10:14 am
نوع خودرو: ساندرو - پراید 111
محل اقامت: تهران

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط Reza600 » سه‌شنبه 28 خرداد 1392, 2:09 pm

ممنون دوست عزیز . ولی این فایل رو قبلا دوستان گذاشته بودن . ضمن اینکه این تاپیک با تاپیک قطعه شناسی رانا و تفاوتهاش با با 206 ، موازی است . در اون تاپیک هم لینک فایل شما هستش و هم در مورد بعضی از جزئیات الکترونیک رانا بحث شده
بهتره که لینک جدید و دائمی این فایل رو مجدداً توی اونجا قرار بدین و مباحث بعدی هم همونجا بصورت متمرکز انجام بشه

viewtopic.php?f=304&t=81739

سپاس


بر هر چه همی لرزی --- می دان که همان ارزی *** مولوی
نمایه کاربر
Aryan_p_k
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 185
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 خرداد 1392, 3:07 pm
نوع خودرو: رانا

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط Aryan_p_k » سه‌شنبه 28 خرداد 1392, 3:42 pm

Reza600 نوشته شده:ممنون دوست عزیز . ولی این فایل رو قبلا دوستان گذاشته بودن . ضمن اینکه این تاپیک با تاپیک قطعه شناسی رانا و تفاوتهاش با با 206 ، موازی است . در اون تاپیک هم لینک فایل شما هستش و هم در مورد بعضی از جزئیات الکترونیک رانا بحث شده
بهتره که لینک جدید و دائمی این فایل رو مجدداً توی اونجا قرار بدین و مباحث بعدی هم همونجا بصورت متمرکز انجام بشه

viewtopic.php?f=304&t=81739

سپاس
سلام آقا رضا
با عرض پوزش من این فایل را در اون تاپیک ندیدم برای همین گذاشتم .
در ضمن رانا یک خودرو جدا از 206 هست و بحث (قطعه شناسی رانا و تفاوتهاش با 206 )جای خود را دارد و اگر کسی در مورد الکترونیک رانا چیزی لازم داشته باشد باید چندین صفحه اون تاپیک را بخواند تا به نتیجه برسد .
باز هم نظر بقیه و مدیر محترم ارجع میباشد که در صورت نیاز این تاپیک باشد و ادامه داشته باشد تا بخش برق خودرو سرو سامان بگیرد یا حذف شود با تشکر ا ز شما

---- اضافه شده در تاریخ 28 خرداد 1392, 02:02 ( قوانین انجمنهای تیونینگ تاک را مطالعه کنید!! ) ----

اینم راهنمای تعمیرات نقشه هاي الكتريكي رانا
http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi? ... 72e325cce0

دوستان ببخشید اگر جای دیگه ای تو سایت هست من ندیدم ولی به نظرم بحت برق خودرو تاپیک جدا داشته باشه بد نیست.


Khosbin
پست: 2
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 خرداد 1392, 12:01 am
نوع خودرو: رانا

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط Khosbin » چهارشنبه 29 خرداد 1392, 7:42 pm

سلام من یک رانا گرفتم دزدگیر بستم چندی بعد امدم کولر بگیرم دیدم کولر اصلا کار نمی کنه رفتم نمایندگی گفتن بخاطر دزد گیرشه بردم دادم باز کردن وبردم نمایندگی دو روز بعد که گرفتم همون مشگل قبل رو داشت وانها گفتن برنامه دانلود کردیم ولی برنامه میپره وچون دادی دزد گیر بستی از گارانتی دراومده ودست رد به سینه ما زدن اوردم بیرون دیدم با برداشت سر باطری کولر کار میکنه ولی با قفل کردن وگذشت پنج دقیقه همونجوریه وباتکرار برداشت سر باطری درست میشه وبا قفل این روز اوله کسی میتونه کمک کنه لطفا


نمایه کاربر
Aryan_p_k
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 185
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 خرداد 1392, 3:07 pm
نوع خودرو: رانا

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط Aryan_p_k » سه‌شنبه 4 تیر 1392, 1:36 am

Khosbin نوشته شده:سلام من یک رانا گرفتم دزدگیر بستم چندی بعد امدم کولر بگیرم دیدم کولر اصلا کار نمی کنه رفتم نمایندگی گفتن بخاطر دزد گیرشه بردم دادم باز کردن وبردم نمایندگی دو روز بعد که گرفتم همون مشگل قبل رو داشت وانها گفتن برنامه دانلود کردیم ولی برنامه میپره وچون دادی دزد گیر بستی از گارانتی دراومده ودست رد به سینه ما زدن اوردم بیرون دیدم با برداشت سر باطری کولر کار میکنه ولی با قفل کردن وگذشت پنج دقیقه همونجوریه وباتکرار برداشت سر باطری درست میشه وبا قفل این روز اوله کسی میتونه کمک کنه لطفا
چون سیماتو زخمی کردن حتما از گارانتی خارج شده الان سوکت سیم فابریک برای رانا اومده بقیه دوستان دقت کنن دزد گیر با سوکت سیم فابریک ببندن


majnon_weblog
سرعت : 15 کيلومتر در ساعت
پست: 99
تاریخ عضویت: جمعه 24 شهریور 1391, 8:13 am
نوع خودرو: الان ---رانا-----
تماس:

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط majnon_weblog » سه‌شنبه 25 تیر 1392, 2:37 pm

Khosbin نوشته شده:سلام من یک رانا گرفتم دزدگیر بستم چندی بعد امدم کولر بگیرم دیدم کولر اصلا کار نمی کنه رفتم نمایندگی گفتن بخاطر دزد گیرشه بردم دادم باز کردن وبردم نمایندگی دو روز بعد که گرفتم همون مشگل قبل رو داشت وانها گفتن برنامه دانلود کردیم ولی برنامه میپره وچون دادی دزد گیر بستی از گارانتی دراومده ودست رد به سینه ما زدن اوردم بیرون دیدم با برداشت سر باطری کولر کار میکنه ولی با قفل کردن وگذشت پنج دقیقه همونجوریه وباتکرار برداشت سر باطری درست میشه وبا قفل این روز اوله کسی میتونه کمک کنه لطفا
سلام فکر کنم اگه کامپیوتر رو ریست کنی حل بشه!


reza.parsa
شروع حركت
پست: 40
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 16 خرداد 1392, 1:19 am
نوع خودرو: Runna

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط reza.parsa » سه‌شنبه 25 تیر 1392, 6:11 pm

دوستان با توجه به اینکه آپکو دزدگیر تصویری مخصوص رانا 92 و 206 با دسته سیم اکومکس ارایه کرده دوستانی که در این مورد اطلاعاتی دارند لطفا توضیح بدن چه تفاوتی بین سیم کشی رانا 91 با 92 و کلا با 206 هست ؟


نمایه کاربر
MNZ LOGAN
سرعت : 22 كيلومتر در ساعت
پست: 264
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 31 شهریور 1390, 9:24 pm
نوع خودرو: رنو لوگان، پراید
محل اقامت: كره زمين

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط MNZ LOGAN » دوشنبه 31 تیر 1392, 11:05 pm

سلام دوستان
من یک سری تحقیق درباره سیستم برق رانا انجام دادم باید بگم رانا سیستم برق جالبی داره.
سیستم برق رانا مولتی پلکس نیست بلکه نیمه مولتی پلکسه یعنی بعضی از ECU ها به شبکه وصل نیستند و مستقلند و برخی دیگه به شبکه مولتی پلکس وصل شدن.
رانا 9 تا ECU داره که 5 تای آن یعنی ECU های موتور و ABS و کیسه هوا و ایموبلایزر و سیستم صوتی به سیستم مولتی پلکس وصل نیست و 4 تای آن یعنی CCN و FN و ICN (صفحه کیلومتر) و MCN ( یونیت شیشه بالابر) به شبکه CAN وصل شده اند.
یک جعبه تقسیم ساده در کنار موتور هم وظیفه تغذیه سیستم را بر عهده دارد.
البته سیستم برق رانا هم باگ های زیادی در طراحی دارد مثلا عدم اتصال ECU موتور به شبکه و در عین حال وصل بودن یونیت صفحه کیلومتر به شبکه باعث شده اطلاعاتی که صفحه کیلومتر به آنها نیاز داره بطور مستقیم و راحت در اختیارش نباشه. برای همین FN که عملا ورودی سیستم مولتی پلکس هست با توجه به عدم ارتباط ECU موتور به سیستم مولتی پلکس باید اطلاعات مورد نیاز صفحه کیلومتر رو جمع آوری کنه. برای همین بعضی سنسور ها چند پایه شدن(مثل سنسور سرعت که دو پایه برای یونیت موتور و یک پایه برای FN داره) و یا از دو تا سنسور دمای موتور استفاده شده که یکی برای ECU موتور هست و کنار ترموستاته و دیگری که جای سنسور 118 درجه بسته شده دمای سرسیلندر رو به FN اعلام میکنه و FN هم از طریق سیستم مولتی پلکس و شبکه CAN به صفحه کیلومتر اعلام میکنه. در حقیقت آنچه که در صفحه کیلومتر رانا تحت عنوان دمای آب موتور اعلام میشه در واقع دمای سرسیلندر هست نه دمای آب!!!!!!!! :-(
در نظر داشته باشید که رانا سنسور 118 درجه نداره و جای اون سنسور دمای صفحه کیلومتر بسته شده.
متاسفانه از این ایرادات و باگ ها در سیستم برق رانا زیاده نمونه دیگرش یکپارچه نبودن یونیت ایموبلایزر با CCN هست در حالیکه در تندر90 و 206 یونیت ایموبلایزر با یونیت مرکزی ماشین یکپارچه هست ولی در رانا یونیت ایموبلایزر مستقل است و به سیستم مولتی پلکس هم وصل نیست که بسیار عجیب است.
سیستم شیشه بالابر های رانا با پژو 206 بسیار فرق میکنه. در 206 سیستم شیشه بالابر ربطی به سیستم مولتی پلکس نداره ولی در رانا شیشه بالابر توسط سیستم مولتی پلکس کنترل میشه. در رانا یونیت MCN که زیر کلید های شیشه بالابر قرار داره اطلاعات کلید ها رو از روی شبکه CAN به CCN میفرسته و CCN هم موتور های شیشه بالابر رو کنترل میکنه و شیشه ها رو بالا و پایین میکنه.
البته رانا خوبی هایی هم داره مثلا سیستم صوتی در رانا به سیستم مولتی پلکس وصل نیست که خیلی خوبه چون دیگه عوض کردن ضبط تو رانا راحته و مثل 206 دیگه احتیاجی به دیاگ نداره.


نمایه کاربر
Aryan_p_k
سرعت : 20 كيلومتر در ساعت
پست: 185
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 خرداد 1392, 3:07 pm
نوع خودرو: رانا

Re: پیکربندی الکترونیک و برق در رانا

پست توسط Aryan_p_k » دوشنبه 31 تیر 1392, 11:30 pm

MNZ LOGAN نوشته شده:سلام دوستان
من یک سری تحقیق درباره سیستم برق رانا انجام دادم باید بگم رانا سیستم برق جالبی داره.
سیستم برق رانا مولتی پلکس نیست بلکه نیمه مولتی پلکسه یعنی بعضی از ECU ها به شبکه وصل نیستند و مستقلند و برخی دیگه به شبکه مولتی پلکس وصل شدن.
رانا 9 تا ECU داره که 5 تای آن یعنی ECU های موتور و ABS و کیسه هوا و ایموبلایزر و سیستم صوتی به سیستم مولتی پلکس وصل نیست و 4 تای آن یعنی CCN و FN و ICN (صفحه کیلومتر) و MCN ( یونیت شیشه بالابر) به شبکه CAN وصل شده اند.
یک جعبه تقسیم ساده در کنار موتور هم وظیفه تغذیه سیستم را بر عهده دارد.
البته سیستم برق رانا هم باگ های زیادی در طراحی دارد مثلا عدم اتصال ECU موتور به شبکه و در عین حال وصل بودن یونیت صفحه کیلومتر به شبکه باعث شده اطلاعاتی که صفحه کیلومتر به آنها نیاز داره بطور مستقیم و راحت در اختیارش نباشه. برای همین FN که عملا ورودی سیستم مولتی پلکس هست با توجه به عدم ارتباط ECU موتور به سیستم مولتی پلکس باید اطلاعات مورد نیاز صفحه کیلومتر رو جمع آوری کنه. برای همین بعضی سنسور ها چند پایه شدن(مثل سنسور سرعت که دو پایه برای یونیت موتور و یک پایه برای FN داره) و یا از دو تا سنسور دمای موتور استفاده شده که یکی برای ECU موتور هست و کنار ترموستاته و دیگری که جای سنسور 118 درجه بسته شده دمای سرسیلندر رو به FN اعلام میکنه و FN هم از طریق سیستم مولتی پلکس و شبکه CAN به صفحه کیلومتر اعلام میکنه. در حقیقت آنچه که در صفحه کیلومتر رانا تحت عنوان دمای آب موتور اعلام میشه در واقع دمای سرسیلندر هست نه دمای آب!!!!!!!! :-(
در نظر داشته باشید که رانا سنسور 118 درجه نداره و جای اون سنسور دمای صفحه کیلومتر بسته شده.
متاسفانه از این ایرادات و باگ ها در سیستم برق رانا زیاده نمونه دیگرش یکپارچه نبودن یونیت ایموبلایزر با CCN هست در حالیکه در تندر90 و 206 یونیت ایموبلایزر با یونیت مرکزی ماشین یکپارچه هست ولی در رانا یونیت ایموبلایزر مستقل است و به سیستم مولتی پلکس هم وصل نیست که بسیار عجیب است.
سیستم شیشه بالابر های رانا با پژو 206 بسیار فرق میکنه. در 206 سیستم شیشه بالابر ربطی به سیستم مولتی پلکس نداره ولی در رانا شیشه بالابر توسط سیستم مولتی پلکس کنترل میشه. در رانا یونیت MCN که زیر کلید های شیشه بالابر قرار داره اطلاعات کلید ها رو از روی شبکه CAN به CCN میفرسته و CCN هم موتور های شیشه بالابر رو کنترل میکنه و شیشه ها رو بالا و پایین میکنه.
البته رانا خوبی هایی هم داره مثلا سیستم صوتی در رانا به سیستم مولتی پلکس وصل نیست که خیلی خوبه چون دیگه عوض کردن ضبط تو رانا راحته و مثل 206 دیگه احتیاجی به دیاگ نداره.
ممنون اطلاعات جالبی بود
شاد بخاطر همین مهره آب هست که در رانا دور تند فن زیاد هست و همه بچه ها شاکی هستن.


موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “رانا - Runna”