Volumetric efficiency & Valvetrain راندمان حجمی

Volumetric efficiency راندامان حجمی

راندمان حجمی برابر است با مقدار حجمی از هوا و سوخت که وارد سیلندر می‌شود تقسیم بر حجم سیلندر

نحوه محاسبه حجم موتور:

شعاع پیستون*شعاع پیستون*۳.۱۴* stroke =حجم یک سیلندر

حجم موتور*تعداد سیلندر= حجم موتور

مثال: برای موتور 1jz

cylinder volume=(bore/2)^2 *3.14*Stroke= (86/2)^2 *3.14*86= 499303.96 cm^3= 499.3 cc

engine volume= 499.3*6=2995 cc

برای مثال سیلندری که ۵۰۰cc حجم دارد اگر بتوان ۲۵۰cc هوا و سوخت وارد آن کرد یعنی ۵۰٪ راندمان حجمی دارد.

موتور خودرو مانند یک پمپ هوا کار می‌کند، اگر از مراحل کمپرس و احتراق صرف نظر کنیم، عملا یک پمپ هوا داریم که یک مقدار هوا را دریافت می‌کند و تحویل می‌دهد. بسته به دور موتورهای مختلف این مقدار از حجم هوا متفاوت است. برای مثال موتوری که برای بهترین عملکرد در دور موتورهای بالا طراحی شده است در دور موتورهای پایین مقدار کمی هوا می‌کشد و زمانی که به بیشترین مقدار گشتاور خود می‌رسد بیشترین هوا را دریافت می‌کند.

راندمان حجمی موتور به عوامل زیادی مثل طول رانر، قطر رانر، نوع میل سوپاپ و زاویه آن، حجم موتور، Stroke و… بستگی دارد.

مقدار حجم مکش هوای موتور در دورهای مختلف متفاوت است و نمودار این مکش در یک نقطه به بیشترین حد خود می‌رسد که در آن دور موتور بیشترین گشتاور را تولید می‌کند، یعنی به عبارت دیگر نمودار گشتاور یک موتور به شکلی نمودار شارژ موتور هم محسوب می‌شود.

Valvetrain

یعنی سیستم میل سوپاپ و میل بادامک و متعلقات آن و همین طور intake manifuld و هدرز و اگزوز

در نمودار میل سوپاپ می‌بینیم که در ابتدا میل سوپاپ دود (قرمز) شروع به باز شدن می‌کند و بیشترین مقدار خود می‌رسد و بسته می‌شود. میل سوپاپ هوا (مشکی) هم از یک درجه از زمان موتور شروع به باز شدن می‌کند و بعد از رسیدن به بیشترین حد بسته می‌شود. در قسمت وسط نمودار یه قسمت مشترک وجود دارد که میل سوپاپ دود و هوا هر دو باز هستند که به آن هم‌پوشانی یا قیچی یا overlab گفته می شود.

برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: